loading...

مسجد سجاد در مشهد

بازدید : 35
پنجشنبه 9 فروردين 1403 زمان : 13:55

بیرچ و همکاران به فضاى مذهبى[13] به عنوان یک جایگاهى مسجد سجاد مشهد که مى تواند منعکس کننده تحولات ساختارى جامعه از بعد از ظهر ی سنتى به مجال مدرنیته باشد نگاه کرده اند و از همین منظر مى اقتدار پاسخ فضاى مذهبى را در مواجهه با روند جهانى شدن مورد بازرسی قرار اعطا کرد. اما مذهب به عنوان یک پدیده اجتماعى بدون ارتباط با سایر ساختارهاى اقتصادى، سیاسى و فرهنگى جامعه قابل فهم نیست منتهى از آن‌جا که انعکاس تغییرات مدرنیته و جهانى شدن به صورت برجسته اى در فضاى مذهبى نمود پیدا کرده است، مى قدرت از این‌شیوه فرایند تغییرات را بصورت پر رنگ ترى گزینه پژوهش قرار اعطا کرد. مذهب، عمومى ترین خصیصه اجتماعى است که در کانون توجهات همگی جامعه ها بوده است لذا هر نوع تغییرى در این حوزه منعکس کننده «تغییر تحول در حوزه عمومى» نیز محسوب شود، از رزرو مسجد سجاد مشهد جهت دیگر «هویت هاى دینى» نیز که یک «محصول دینى» و در عین درحال حاضر برآیند «تعامل آیین، جامعه و فرهنگ وتمدن» هستند و در بستر فضاى دینى شکل مى گیرند، به نوعى پایین تأثیر و یا استدلال مفید بر فضاى مذهبى نیز محسوب مى شوند. براین اساس، درک نسبت جهانى شدن با فضاى مذهبى منعکس کننده کیفیت پاسخ جامعه دینى به جهانى شدن در قالب هویت هاى متفاوت خواهد بود.[14]

فضاى مذهبى در ارتباطى تنگاتنگ با فرهنگ عمومى است که در گذشته اصولاً دین تمدن عمومى را تشکیل مى داد‌ هم در حوزه فردى و هم در حوزه اجتماعى و نیز نهادهاى اجتماعى حضور دین کاملاً ملموس و پر سیطره بود. اما با گذر از جامعه سنتى به مدرن،دین نیز ادعاى پرهینه خود را وانهاده و حرکتى خزنده به سمت سکولاریزاسیون در بیشتر سطوح شکل گرفت که البته این انتقال یک انتقال ساختارى بود.

«همان گونه که قوت فضاى عمومى، منشأ ایجاد کرد قدرت افکارعمومى و به عبارتى تجلى «قدرت مردم»[15] می‌باشد. توان فضاى مذهبى، نمود اقتدار آئین در یک جامعه می‌باشد. بهمین جهت باید بررسی مفهومى و دقیق ترى از فضاى مذهبى ارائه داد.

عنصرها قدرت آئین

به لحاظ مى رسد اقتدار دین برآیند پنج آدرس مسجد سجاد مشهد قدرت اساسى هست:

1. توان نفس دین:[17]

پیام و محتواى دینى نقش بسیار مهم در تأثیر بر پیروان و پیشى گرفتن از سایر ادیان داراست پیام دینى زمینه مورد تحقیق خیلى از اندیشمندان به عنوان مثال وبر بوده است او در باب اسلام معتقد است که اسلام به دلیل ماهیت اجتماعىو سیاسى آن مرجع قدرت و قوت بزرگ خواهد شد. لذا اسلام که در حوزه هاى فردى اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى داراى نرم‌افزار می‌باشد به عنوان یک « منبع و مرجع توان» محسوب مى گردد

لذا اولاً توجه به پیامهای دینى و ثانیاً انطباق آن پیام ها با نیازهاى جامعه انسانى شماره تلفن مسجد سجاد مشهد نقش مهمى در فضاسازى مذهبى دارد.

بیرچ و همکاران به فضاى مذهبى[13] به عنوان یک جایگاهى مسجد سجاد مشهد که مى تواند منعکس کننده تحولات ساختارى جامعه از بعد از ظهر ی سنتى به مجال مدرنیته باشد نگاه کرده اند و از همین منظر مى اقتدار پاسخ فضاى مذهبى را در مواجهه با روند جهانى شدن مورد بازرسی قرار اعطا کرد. اما مذهب به عنوان یک پدیده اجتماعى بدون ارتباط با سایر ساختارهاى اقتصادى، سیاسى و فرهنگى جامعه قابل فهم نیست منتهى از آن‌جا که انعکاس تغییرات مدرنیته و جهانى شدن به صورت برجسته اى در فضاى مذهبى نمود پیدا کرده است، مى قدرت از این‌شیوه فرایند تغییرات را بصورت پر رنگ ترى گزینه پژوهش قرار اعطا کرد. مذهب، عمومى ترین خصیصه اجتماعى است که در کانون توجهات همگی جامعه ها بوده است لذا هر نوع تغییرى در این حوزه منعکس کننده «تغییر تحول در حوزه عمومى» نیز محسوب شود، از رزرو مسجد سجاد مشهد جهت دیگر «هویت هاى دینى» نیز که یک «محصول دینى» و در عین درحال حاضر برآیند «تعامل آیین، جامعه و فرهنگ وتمدن» هستند و در بستر فضاى دینى شکل مى گیرند، به نوعى پایین تأثیر و یا استدلال مفید بر فضاى مذهبى نیز محسوب مى شوند. براین اساس، درک نسبت جهانى شدن با فضاى مذهبى منعکس کننده کیفیت پاسخ جامعه دینى به جهانى شدن در قالب هویت هاى متفاوت خواهد بود.[14]

فضاى مذهبى در ارتباطى تنگاتنگ با فرهنگ عمومى است که در گذشته اصولاً دین تمدن عمومى را تشکیل مى داد‌ هم در حوزه فردى و هم در حوزه اجتماعى و نیز نهادهاى اجتماعى حضور دین کاملاً ملموس و پر سیطره بود. اما با گذر از جامعه سنتى به مدرن،دین نیز ادعاى پرهینه خود را وانهاده و حرکتى خزنده به سمت سکولاریزاسیون در بیشتر سطوح شکل گرفت که البته این انتقال یک انتقال ساختارى بود.

«همان گونه که قوت فضاى عمومى، منشأ ایجاد کرد قدرت افکارعمومى و به عبارتى تجلى «قدرت مردم»[15] می‌باشد. توان فضاى مذهبى، نمود اقتدار آئین در یک جامعه می‌باشد. بهمین جهت باید بررسی مفهومى و دقیق ترى از فضاى مذهبى ارائه داد.

عنصرها قدرت آئین

به لحاظ مى رسد اقتدار دین برآیند پنج آدرس مسجد سجاد مشهد قدرت اساسى هست:

1. توان نفس دین:[17]

پیام و محتواى دینى نقش بسیار مهم در تأثیر بر پیروان و پیشى گرفتن از سایر ادیان داراست پیام دینى زمینه مورد تحقیق خیلى از اندیشمندان به عنوان مثال وبر بوده است او در باب اسلام معتقد است که اسلام به دلیل ماهیت اجتماعىو سیاسى آن مرجع قدرت و قوت بزرگ خواهد شد. لذا اسلام که در حوزه هاى فردى اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى داراى نرم‌افزار می‌باشد به عنوان یک « منبع و مرجع توان» محسوب مى گردد

لذا اولاً توجه به پیامهای دینى و ثانیاً انطباق آن پیام ها با نیازهاى جامعه انسانى شماره تلفن مسجد سجاد مشهد نقش مهمى در فضاسازى مذهبى دارد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 45
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 895
  • بازدید ماه : 2683
  • بازدید سال : 3212
  • بازدید کلی : 3239
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی